Mellan den 25 oktober och 5 november bär det av till Israel/Palestina under tio dagar. Vi är två barnbibliotekarier från Stockolms stadsbibliotek som åker med Margit Lamm-stipendium. Huvudmålet för resan är att besöka Tamer Institute, verksamma på Västbanken och i Gaza. De fick motta Astrid Lindgren-priset i år för sitt tjugoåriga arbete med läsfrämjande verksamhet för barn och unga.

fredag 6 november 2009

Avsked

På onsdagen hade vi ett frukostmöte med Maan som har idéer om ett projekt han vill göra med oss. Efter att ha checkat ut från Grand Park där vi haft det så bra och bevämt åkte vi en sväng till Tamers kontor. Äntligen hade hela Tamer-personalgruppen fått ha ett möte och sitta ner tillsammans. Sedan priset i maj har det varit väldigt intensivt, många resor utomlands, besök och folk som vill jobba med dem i olika projekt. Gruppen tog ett kort break när vi kom i alla fall och vi fick med oss en hel bunt med böcker tillbaka till Stockholm och Internationella biblioteket. Gåvor utbyttes och hälsningar. Renad hälsar till Larry och Inga, ska vi komma ihåg att framföra.
Vi begav oss mot Jerusalem. Sista natten blev på Jerusalem hotell precis vid Damaskus gate och bussarna till Ramallah. Hotellet är ett gammalt palats och är renoverat för att vara i 1800-tals orientalisk stil rejäla mörka trämöbler, fina hantverk och personlig stil. Det gav en hemmakänsla. Skönast var golvet med stora stenar, ljumna till temperaturen som man kunde gå runt barfota på. Vi tog en sist tur neråt gamla stan, hade inte orken trytit så här sista dan så hade vi gått upp till klippmoskén, nu blev det istället en shoppingtur längs Via Dolorosa. Innan vi hunnit blinka hade vi blivit indragna i tio affärer, bjudna på te och kaffe samt av smått agressiva försäljare köpt diverse bling bling, klädstycken och backgammonspel. Vad var det som hände? Nåja, väl hemma så kunde vi ändå summera att det var användbara grejer vi råkat få med oss även om börsen gapade tom.
Vi hade soft häng på hotellet med engelska Al-Jazzera. Det känns verkligen som att vara i händelsernas centrum när de har en live-debatt med en oberoende palestinsk politiker i Ramallah och en militärperson från Texas, involverad i Israels försvar. Efter det livebilder från expropiering av ett hus från en palestinsk familj i östra Jerusalem av israeliska bosättare som Ban Ki-Moon sedan går ut och fördömer.
Äntligen fick vi käka på den finna utserveringen med vindruvor växande i taket och utsikt över gamla stan i Jerusalem, som tillhör hotellet. Det var dock på håret eftersom restaurangen är väldigt populär och stora sällskap med utlänningar ute på liknande uppdrag som oss har bokat bord.